www.ferencvaros.hu - amiről az elmúlt években önkormányzatunk elfeledkezett

2019. május 13. 09:48 - GabiB

foto_honlap.pngRégóta foglalkoztat, hogyan lehetne javítani azon a katyvaszon, ami a ferencvaros.hu honlapon van. Milyen digitális szolgáltatásokat nyújt a ferencvárosi önkormányzat? És hogyan csinálják ezt mások? 

 

A ferencvárosi önkormányzat honlapján polgármesterünktől ezt olvashatod:

„Egy olyan honlapon köszöntöm most Önöket, ahol a legkorszerűbb módon, elektronikus úton is lehet majd ügyeket intézni… Legyen ez az önkormányzati honlap nem csak az ügyintézések, de a beszélgetések helye is!” (Dr. Bácskai János, Ferencváros polgármestere)

Végigkattintgattam a ferencvaros.hu-t, meg még néhány kerületi önkormányzat honlapját, hogy utánajárjak, ki milyen digitális szolgáltatásokkal kényezteti a helyi lakosokat. Vegyük sorra!

Az idézett köszöntő büszkén állítja, hogy az ÜGYINTÉZÉS MENÜPONTBAN gyorsan, kényelmesen intézhetjük ügyeinket elektronikusan (is). Találunk is bőven elektronikus űrlapokat, azaz „jar” kiterjesztésű fájlok. Ahhoz, hogy ezeket megnyissuk, először telepíteni kell az NAV ÁNYK (általános nyomtatványkitöltő) programját, amihez pedig JAVA futtatókörnyezetre van szükség, amit célszerű újra telepíteni, merthogy nem biztos, hogy a két évvel ezelőtti elég friss, ha volt egyáltalán a gépeden. Nem annyira bonyolult, de az egy oldalas pdf-et kinyomtatni és kézzel kitölteni gyorsabb.

A KERÜLET múltját a Ferencvárosi Helytörténeti Egyesület gondozza. Céljaikra kattintva a Not Found. (Link) oldalra jutunk. És valami oknál fogva a helytörténet almenüben is megjelennek a friss pályázati kiírások.

Hogy „beszélgetni” hol tudnék a honlapon, arra nem jöttem rá. Az ÖNKORMÁNYZAT vegyesfelvágott menüpontban biztosan nem, mert ott aztán minden van ömlesztve. Ha kitartóan kattintgatsz, még a gyermek- és háziorvosok rendelési idejét is megtalálod, sajnos aktuális időpontok nélkül.

A legszomorúbb mégis a VÁLLALKOZÁS MENÜPONT, ahol 2012-2013-as NAV tájékoztatóból találunk egy tucatot. Ami azt jelenti, hogy ebben a ciklusban ezt a menüpontot egyáltalán nem frissítették. Miközben az önkormányzat „Vállalkozásbarát Ferencváros Konferenciát” hirdet a Corvinus Egyetemen (2019. március 26.).

De milyen vajon egy digitálisan fejlett önkormányzat megjelenése? Milyen szolgáltatásokat és tartalmakat nyújt a közönségének? Milyen szerepet kaphatna ez a mindenki kezében, otthonában jelen levő virtuális világ a helyi közösség életében?

Nincs egységes recept, egy dobozos megoldás. A virtuális térben való megjelenése akár egy önkormányzatnak, akár egy vállalatnak, szervezetnek szorosan kapcsolódik annak működéséhez, stratégiájához, folyamataihoz, és tartalmait, szolgáltatásait, funkcionalitásait tekintve igazodik a célközönségének igényeihez.

Néhány ökölszabály a szakértők tollából elindíthatja a gondolkodás, tervezés folyamatát:

1.) Kihez szólunk, kinek tervezzük ezeket a szolgáltatásokat, tartalmakat? Milyen szegmensek különböztethetők meg és mik a fő jellemzőik? Például helyi lakosok, vállalkozások, ideiglenesen itt tanuló egyetemisták, expatok, turisták, ingatlan vásárláson gondolkodók? Ki még?

2.) Kik ők, mit akarnak, milyen igényeik vannak a digitális szolgáltatások, tartalmak területén? Melyek azok a területek, ahol időt takaríthatunk meg nekik, értéket teremthetünk számukra hatékonyabb folyamatokkal, online megoldásokkal, vagy akár csak egy felhasználóbarátabb információszolgáltatással?

3.) Mik azok a hozzáférhetőséget (accessibility) nehezítő tényezők, amire mindenképpen megoldást kell kínálni? (Érthető, rövid és célravezető szövegezés, képi és egyéb multimédiás tartalomtámogatás, látás és hallássérültek számára is elérhető verzió, eltérő méretű képernyőkre optimalizált tartalom stb.)

4.) Az ügyfelet tartsd szem előtt, ne a szervezeti egységeidet. Avagy az önkormányzati megjelenés, ne a szervezeti egységek nevei és hierarchiája szerint kerüljön rendezésre, hanem mondjuk, a felhasználói kutatások alapján kialakított navigációs logika mentén (hogy keresek információt, milyen szavakra asszociálok egy probléma kapcsán).

5.) Hogyan kell átalakítani magát a szervezetet, hogy képes legyen kiszolgálni, támogatni a digitális jelenlétet, hogy valóban interaktív, friss, naprakész legyen? Hogyan kell segíteni, oktatni az önkormányzati dolgozókat, hogy maguk is digitálisan tudatos és érett szereplőkké váljanak, akik képesek egy 21. századi digitális szolgáltatást működtetni?

A lista itt nem ér véget. Digitális önkormányzati szolgáltatások tervezésével és bevezetésével kapcsolatban valahol itt tartanak külföldön

Helyi lakosként én már ezzel is beérném:

1.) Mobilomon lássam a gyerekorvos/háziorvos aktuális (!) rendelési idejét, és tudjak időpontot foglalni. Óbuda már elindult ezen az úton.

2.) Egységes felületen láthassam az összes fontos, hasznos infót a 9. kerületi óvodákról, amikről itt és itt írtunk. Hogy dicsérőt is írjak, az öt ferencvárosi bölcsőde honlapja jó kiindulópont lehet ehhez.

3.) Játszóterek, kültéri fitnesz pályák, parkok megjelenítését interaktív térképen, fotókkal, rövid bemutatással, amikről itt írtunk. Mint a hegyvidéki önkormányzatnál. Hab lenne a tortán, ha az észlelt problémát online be lehetne jelenteni. És a hab tetején a málnaszem, ha pár hét alatt meg is javítanák.

4.) Egyszerű, gyors online ügyintézést szeretnék egyszeri rövid regisztrációval, JAVA futtatókörnyezet, „jar” kiterjesztésű fájltömegek nélkül. Mint a hegyvidéki vagy a terézvárosi önkormányzatnál. 

Összefoglalva: ebben az önkormányzati ciklusban a digitális szolgáltatások fejlesztéséről elfeledkeztek. Nincs olyan honlap, ami magától működne. Átgondolt tervezés, felelős szervezeti egységek kellenek mögé. Úgy látom, hogy a tavaly 9,4 millió forintból fejlesztett fragora.hu közösségi tervezési portál szénája sem áll jobban. Heti ügyek menüpontban 2018-as bejegyzések, dokumentumtárban 2 letölthető nyomtatvány árválkodik, nem is sorolom tovább. Remélem, a Haller park felújítása ügyében megkérdezik majd a lakosság véleményét, hogy valami haszna is legyen a Ferencvárosi Agórának.

A cikk közepén lévő szakmai elemzést Parrag Kriszta készítette. Köszönöm a segítségét.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kilencbenazelet.blog.hu/api/trackback/id/tr3514809646

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása