„A megépítésekor 40 ezer férőhelyes atlétikai stadiont jóval kisebb társadalmi párbeszéd övezi, mint amekkorát az épület mérete és különösen tervezett elhelyezése indokolna. A nagy nyilvánosságot kapó konszenzusos politikai támogatás mellett egyáltalán nem jelennek meg a kiváló adottságú barnamezős ferencvárosi terület stadionosításával szembeni ellenérvek. Ha szóba is kerül a létesítmény ügye, akkor is inkább meggyőződésen alapuló hitvita zajlik arról, hogy mennyire fontos Magyarországnak egy atlétikai stadion és az atlétikai világbajnokság. A stadion kérdésének van azonban egy várostervezési szempontja is.” Erről írtunk az index.hu-n megjelent cikkünkben, amiben azt állítottuk, hogy a Duna-part nem optimális helyszín az atlétikai stadionnak. A stadionról szóló „Gyakran ismételt kérdések cikkemet” itt találjátok.
Mikor, mit fogadtak el? Nézzük kronologikusan.
- október 13-ig, az önkormányzati választásokig stadionstop kampány zajlott. Karácsony Gergely és Baranyi Krisztina szeptemberben közös kampányvideóban hangsúlyozza, hogy a VITUKI területre tervezett atlétikai stadionra nincs szükség.
- november 22-én (pénteken) Baranyi Krisztina az atlétikai stadion tervezett helyszínén sajtótájékoztató keretében bejelentette, hogy feltételekkel támogatja a stadion megépítését. A javaslatot a képviselő-testület ezt megelőzően nem tárgyalta, a lakossággal nem egyeztettek.
- november 25-én (hétfőn) a ferencvárosi képviselő-testület - egy tartózkodás mellett - elfogadta az atlétikai stadion megépítésének támogatására vonatkozó javaslatot.
- november 27-én (szerdán) a Fővárosi Közgyűlés 1090–1096/2019. (XI. 27.) számú határozataival elfogadta a javaslatot, miszerint feltételekkel épüljön meg az atlétikai stadion.
Tehát a Baranyi terv bejelentése és a tervet elfogadó Fővárosi Közgyűlés időpontja között 5 nap telt el.
- december 30-án a Kormány a 1819/2019 (XII.30.) számú határozatban rögzítette, hogy a Fővárosi Közgyűlés javaslatait elfogadja. A feltételeket külön nem nevesítette.
Milyen feltételeket szabott Ferencváros?
A 2019. november 27-i Fővárosi Közgyűlésre készült előterjesztésben 12 db ferencvárosi feltétel szerepel. A Napur Architect honlapjáról és a céggel 2018. március 29-én kötött tervezési szerződésből (4,7 milliárd Ft + áfa) tudjuk, hogy milyen stadiont képzel el a Kormányzat. Ez jónéhány ponton egyezik a ferencvárosi feltételekkel. A ferencvárosi feltételeket 3 csoportra bontottuk:
- a Kormányzati tervekkel egyező ferencvárosi feltételek;
- feltételek, amik nem szerepelnek a Napurral kötött szerződésben;
- nem a VITUKI területhez, azaz az atlétikai stadion helyszínéhez kötődő feltétel.
I. A Kormányzati tervekkel egyező ferencvárosi feltételek.
Ferencvárosi feltétel: Az atlétikai vébé után a 40 ezres stadiont bontsák vissza 15 ezresre.
A Napur szerződésében szerepel (1. melléklet, 3. oldal), hogy 3 épület formációt kell megtervezniük:
- Fradi stadion nagyságú, 15 ezer férőhelyes alapépületet, ami mindig ott lesz a Duna-parton.
- A 2023-as atlétikai vébére, ideiglenesen 40 ezresre bővített épületet, amit a vébé után visszabontanak 15 ezres alapépület méretűre. Ezt oly módon kell megtervezni, hogy az alapépület a jövőben bármikor bővíthető legyen világverseny méretűre.
- Ideiglenesen 55 ezresre bővíthető Olimpiai épületet, ami Olimpia esetén atlétikai helyszínként funkcionálhat.
Ferencvárosi feltétel: Az elbontott lelátók helyén fedett városi gyűrű formájú rendezvényteret alakítsanak ki. Ez foglaljon magába egy 600 méter hosszú görkorcsolya- és futópályát.
A Napur honlapján szerepel, hogy:
„A hétköznapokon az alapüzemmódú épület ideiglenes felső lelátóinak emelt fogadószintjén fedett és kivilágított futópálya, görkorcsolyapálya, streetworkout, edzőterület és streetfood szolgáltatás áll majd a sportkedvelő érdeklődők rendelkezésre.”
Ferencvárosi feltétel: Alakítsanak ki a Duna-parton kerékpárutat és gyalogos sétányt.
A Napur honlapján szerepel, hogy:
„A fejlesztési területen a Rákóczi hídtól a Kvassay zsilipig, valamint az új Kábelhídon át egészen Észak-Csepelig új árvízi védmű, partmenti gyalogos sétányok, kerékpáros utak, valamint hajóállomások készülnek. A fejlesztéssel megvalósul a teljes pesti rakpart északi és déli területeinek gyalogos, kerékpáros és víziösszeköttetése egészen a Csepel-szigetig.”
Ferencvárosi feltétel: Épüljön új gyalogos híd Csepelre.
A Napur szerződésében szerepel (1. melléklet, 4. oldal), hogy akadálymentes gyalogos és kerékpáros hidat kell tervezniük Csepelre.
Ferencvárosi feltétel: Hozzanak létre kikötőpontokat.
A Napur szerződésében szerepel (1. melléklet, 4. oldal), hogy ideiglenes és állandó hajóállomásokat kell tervezni, összesen 4 db-ot.
II. Feltételek, amik nem szerepelnek a Napurral kötött szerződésben.
- Az atlétikai központon belül épüljön egy 90 férőhelyes óvoda.
- Tavaszi-nyári időszakban kulturális és művészeti előadások tartására alkalmas mobil színpadot alakítsanak ki.
- Alakítsanak ki egy 2000 m2-es dunai szabadstrandot.
- Alakítsanak ki egy 3000 m2-es játszóteret. Ez valamivel kisebb, mint a Tinódi utcai játszótér Középső-Ferencvárosban.
- Alakítsanak ki egy 2000 m2-es körbekerített kutyafuttatót.
- Alakítsanak ki egy 1000 m2-es kültéri fitneszcentrumot.
III. Nem a VITUKI területhez, azaz az atlétikai stadion helyszínéhez kötődő feltétel.
Bővítsék a Mester utcai szakrendelő épületét.
Hasznos linkek:
Karácsony Gergely és Baranyi Krisztina stadionstop videója
Az atlétikai stadion tervpályázatának honlapja.
Az atlétikai stadion tervezésének szerződése, 2018. március 29. KKBK-Napur Architect.
Az atlétikai stadion helyszínének bontási, területrendezési munkálatainak szerződése, 2019. október 14. BMSK-FEJÉR-B.Á.L. Zrt, „FÖLD-TRANS 2001” Kft szerződés.
Az atlétikai stadion tervezési előkészítő tanulmánya, 2018. október 12. Napur Architect.
Duna-part stadionosítása - Gyakran ismételt kérdések
A Duna-part stadionosítása biztosan nem jó ötlet - cikkünk az index.hu-n