Interjú Aranyásné Holti Orsolyával, a Bakáts Téri Ének-Zenei Általános Iskola igazgatóhelyettesével

2019. október 15. 20:32 - GabiB

holtio_kis.jpgÁltalános iskolai körkép sorozatunk korábbi cikkében térképen mutattuk a ferencvárosi általános iskolák körzethatárait, illetve, hogy melyikben hány első osztály indul, milyen tagozatokkal. A sorozat további cikkeiben foglalkozunk majd azzal, hogy mit árulnak el az országos kompetenciamérés eredményei? Mi az a FIT-jelentés, miért érdemes megnézni iskolaválasztás előtt? És hamarosan összegyűjtve mutatjuk a nyílt napokat, iskolaelőkészítő foglalkozásokat.

Az interjút Borbás Gabriella készítette és írta. 

Hány első osztály indul, milyen tagozattal?

Két normál tantervű első osztályt indítunk. Az osztályok jellemzően 25-27 fő körüli létszámmal működnek. Első és második évfolyamon mindkét osztályban két ének óra van, amiket énekszakos tanárok tartanak. A tehetséges gyerekek harmadik osztálytól válnak ének-zene tagozatossá, és ezáltal plusz két ének órát kapnak. Őket alsó tagozaton „Cicáknak” hívjuk. Viszont mindenki marad a saját osztályában, az osztályokat nem variáljuk. A továbbra is normál tanterv szerint tanulók – akiket innen kezdve „Maciknak” becézünk – heti plusz kétórás idősávban projekt módszer szerint tanulnak. Projekt tárgy „lelke” a tanítók fantáziája. Van, hogy a Bakáts-estre készülnek, díszletet gyártanak, vagy éppen sakkszakkört tartanak. A „Cicák” plusz két énekórája, kórusos éneklés. Iskolánkban öt kórus működik, a diákok izgatottan készülnek minden évben a karácsonyi koncertre, iskolán kívüli kórusfellépésekre.

Milyen pedagógiai módszerekkel dolgoznak? Milyen tanrendben tanítanak?

Iskolánk profiljához illően fontos kiemelni, hogy nálunk elsőtől kezdve szakos tanárok tartják az énekórákat. Más iskolákban ez a tanítók feladata, szóval a mi iskolánkban a „Macik” is komoly zenei alapokat kapnak. És ami ennél még fontosabb, az éneklés, az együtt éneklés öröméből mindenki részesül.

Már említettem a projekt módszert, amit a kollégák a „Maciknál” használnak sikeresen, emellett pedig kooperatív technikákat, valamint Meixner-módszert használunk. Normál tanítási rendben dolgozunk, azaz délután kb. 2-ig vannak tanórák, utána pedig önálló tanulás keretében készítik el a gyerekek a leckét.

bakatsisk_k.jpgMilyen az iskola infrastrukturális ellátottsága?

25 tantermünk, két tornatermünk és egy udvarunk van. Számítástechnika termünkön kívül egy tantermünkben van még interaktív tábla. Az énektermen kívül van külön kórustermünk, ahol nincsenek padok, a gyerekek körberakott párnákon ülnek, amikor éppen nem körjátékokat gyakorolnak. Itt zajlanak a kóruspróbák és a felkészülések a fellépésekre.

Hogyan oldják meg a mindennapos testnevelést?

Első osztályban dupla korcsolyaóra és 3 tornaóra van a gyerekeknek. Második harmadik osztályban pedig dupla úszáson és 3 tornaórán vesznek részt. A korcsolyaórák helyszíne a Lobogó utcai jégpálya, úszni pedig a Mester utcába, a Molnárba járnak a gyerekek. Felső tagozaton 3 délelőtti tornatermi tornaórát tartunk, a maradék két testnevelés órát délutáni idősávokban oldjuk meg. Ekkor labdajátékokat, pingpongot vagy fitneszt lehet választani.

Mikortól milyen nyelvet tanulnak a gyerekek?

A gyerekek első osztályban kezdik az idegen nyelvet. Az egyik osztály franciát, a másik angolt tanul heti 2x20 percben. Ezek játékos, mondókás idegen nyelv órák. Negyedik osztálytól válnak komolyabbá, ekkortól 3 tanrendi órára bővül a számuk. A franciás osztályokból a gyerekek felső tagozaton szakkör keretében tanulhatnak angolt.

Igazgatóhelyettesként mire a legbüszkébb?

Nyolc éve vagyok igazgatóhelyettes. Szomorú, hogy egy alapvetően negatív érzetű mondattal kell kezdenem, de örülök annak, hogy egyáltalán talpon maradtunk az utóbbi évek folyamatos változásai közepette. Iskolánkban kifejezetten alacsony a fluktuáció, a kollégák képzik magukat. A szülők részéről kapjuk azt a visszajelzést, hogy továbbra is szeretik, igénylik a zenei profilt, aminek mi folyamatosan elkötelezett hívei vagyunk.

És persze a 2016-os Mindenki című Oscar-díjas kisfilmet óriási sikernek éltük meg mi is, évekig alig látszottunk ki a kórusfellépésekből.

Milyen problémákkal szembesül igazgatóhelyettesként?

Elképesztő mértékű adminisztrációt kell elvégeznünk minden nap. Az én eddigi 8 évem alatt az igazgatóhelyettesi feladatkör megváltozott. Sajnos elburjánzott az értelmetlen adminisztráció. Nem értjük, hogy miért kell megválaszolnunk ugyanazt a kérdést ötször-hatszor, miközben a válasz a Központi Információs Rendszerben, KRÉTÁ-ban rendelkezésre áll. Az egész közoktatást érintő, alapvető rendszerhibákról inkább nem beszélek, mert ezeket nem lehet nem látni!

Nagy problémának tartom, hogy a gyermekvédelem szinte teljesen ki lett véreztetve. A feladat bár valamelyest az iskoláknál maradt, az anyagi kiegészítései megszűntek. Túlterheltek az alapellátásban dolgozó kollégák, nem megfelelő a törvényi szabályozás. Tűzoltásként létrehoznak újabb apparátusokat, jogkörök nélkül. Miközben a pedagógus ismeri leginkább a tanítványát, ő az, akinek jelzési kötelezettsége van. Ki más tudná megítélni a gyermek otthoni körülményeit, ha nem a vele naponta 8 órát töltő pedagógusok?

Hogyan ismerkedhetnek meg az iskolaválasztás előtt álló szülők az iskolával?

Január utolsó hetétől indul a 6 hetes iskolaelőkészítő foglalkozásunknak. Az iskolaválasztás előtt álló szülőknek március elején tartunk nyílt napot. Beiratkozás előtt pedig, játékos, ismerkedős iskolakóstolót tartunk a gyerekeknek. A pontos dátumok és információk december közepétől érhetőek el a honlapunkon.

Iskolai körkép sorozatunk további cikkei:

Miért szeretnék a gyerekek az iskolát?

Ferencvárosi általános iskolai körkép - tudnivalók, körzethatárok.

Interjú Szentiné Malatinszky Zsuzsával, a Budapest IX. Kerületi Molnár Ferenc Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola igazgatóhelyettesével

Interjú Kapocsi Tímeával, a Budapesti IX, Kerületi Kőrösi Csoma Sándor Kéttannyelvű Általános Iskola igazgatójával

Interjú Lauth Gáborral, a Ferencvárosi Sport Általános Iskola és Gimnázium igazgatójával

Interjú Szabóné Hatvani Évával, a Kosztolányi Dezső Általános Iskola intézményvezető-helyettesével

Interjú Kissné Tallós Zsuzsannával, a Budapest IX. Kerületi Weöres Sándor Általános Iskola és Gimnázium igazgatóhelyettesével

Interjú Beleznay Tamással, a Budapest IX. kerületi Szent-Györgyi Albert Általános Iskola igazgatójával

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kilencbenazelet.blog.hu/api/trackback/id/tr215191902

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.